Clubhistorie

De oprichting vond plaats in 1965.
Het eerst anderhalf jaar was er slecht sprake van een papieren vereniging zonder activiteiten die met de tennissport te maken hadden. Toen er eenmaal getennist kon worden, beschikte men over één zg. tegelbaan. Een jaar later werd deze vervangen door een “echte” baan met gravel, omheining en watervoorziening, waarna in 1970 een tweede gravelbaan gereed kwam, alsmede een “clubkeet”. Dit alles werd aangelegd door eigen leden. Na de aansluiting van elektriciteit kon voor het eerst worden gesproken van een echte tennisvereniging.

Medio 1974 was de belangstelling voor de tennissport in Oostzaan dusdanig toegenomen dat de wachtlijst het ledenbestand overtrof. Als u dan nog bedenkt dat tennis geschikt is voor jong en oud, en niet een typische vrouwelijke of mannelijke sport is, een sport welke bovendien niet duurder is dan een gemiddelde andere sport, dan zal het u duidelijk zijn dat verdere uitbreiding een “must” was. Dit geschiedde dan ook in 1975. De accommodatie werd uitgebreid met twee nieuwe banen en een compleet clubgebouw voorzien van kleedkamers, douches e.d.
De vereniging sloot zich aan bij de KNLTB en daarmee kwamen ook de sportieve confrontaties in externe competities en toernooien.

Maar nog was er geen eind gekomen aan de explosieve groei, hetgeen in 1977 uitmondde in een wachtlijst van 450 aspirant leden. Dit was aanleiding om wederom met de Gemeente Oostzaan de mogelijkheden tot verdere uitbreiding van het aantal banen te onderzoeken. Het resultaat was dat wij in juni 1978 de beschikking kregen over 8 banen, een beregeningsinstallatie en een oefenkooi. In april 1980 werd de uitbreiding voltooid met de ingebruikname van baan 9.

De behoefte aan meer speelmogelijkheden in de avonduren werd tenslotte opgelost door de aanschaf van een professionele lichtinstallatie op vier banen in 1981, drie banen in 1984 en baan 8 en 9 in 1995.

Het huidige clubgebouw werd geplaatst in 1988 en voldoet ruimschoots aan de behoefte van de vereniging. Een clubgebouw om trots op te zijn.

In 1996 zijn de baan 5 t/m 9 voorzien van kunstgras, zodat nu ook in de wintermaanden doorgespeeld kan worden.

In 2015 en 2018 zijn alle banen vervangen door smashcourt. Banen baan 1 t/m 4, 8 en 9 in 2015 en de banen 5, 6 en 7 in 2018. Smashcourt heeft meer eigenschappen van gravel, maar er kan in de winter wel gewoon op getennist worden.

In 2019 zijn we overgestapt op LED verlichting. Dit bespaart enorm op de energierekening.

Omdat in 2018 een rij bomen tussen de IJsclub en TC ’t Twiske zijn weggehaald was er veel last van wind op de banen 5 t/m 9, hierdoor was er ook veel schade aan het hekwerk. In september 2020 heeft de nieuw opgerichte Onderhoudscommissie een nieuwe haag geplaatst. In 2021 zijn hier ook nieuwe doeken opgehangen.

In september 2021 zijn er olijfbomen op ons terrein geplaatst. Het ziet er fantastisch uit!

Eind augustis 2022 is TENNIS baan 4 omgetoverd tot 2 PADEL banen. De Club intoduceert Padel ook in de naam van de club: Tennis en Padel Club 't Twiske. Het wordt niet de officiele naam, maar in de communicatie wordt deze naam zo veel mogelijk gebruikt. Ook de tennisschool past de naam aan: Monteban Tennis & Padel, afgekort: MTP. De officiele opening op 10 september 2022 is een ware happening, met een speciale gast en een demonstratie wedstrijd.

Vragen?

Telefoon