Jeugdcompetitie

Jeugdcompetitie spelen

De verschillende leeftijdsniveaus bij de tenniscompetitie worden aangeduid met kleuren. Per kleur zijn de spelregels en de tijdsduur van de competitie anders en wordt er bovendien met een andere bal gespeeld.

Rood = 6 t/m 8 jaar
Oranje = 8 t/m 10 jaar
Groen = 10 t/m 12 jaar
Geel junioren = 11 t/m 14
Geel junioren = 13 t/m 17

Voor de jongste kinderen is er de Tenniskids competitie. Deze competitie is voor kinderen tot en met 12 jaar. De nadruk in deze competitie ligt vooral op leuke wedstrijdjes spelen, plezier hebben en vriendjes maken. Het is uitdagend en je wordt sneller beter. Daarnaast is het ook nog eens heel erg gezellig. Kortom, tennis is leuker als je wedstrijden speelt!

In de Tenniskids competitie t/m 12 jaar spelen kinderen op zondagochtend een aantal (korte) wedstrijden tegen kinderen van andere tennisverenigingen in de buurt. Zowel in het voor- als najaar is dit gedurende 5 tot 7 weken.

De Junioren competitie bestaat uit de Junioren competitie 11 t/m 14 jaar en de Junioren competitie 13 t/m 17 jaar. Net zoals bij de senioren speel je op zaterdag of zondag (en in sommige regio’s op vrijdag) competitie. Naast een voor- en najaarscompetitie kun je ook meedoen aan een Wintercompetitie. Ook hier zijn alle competities gedurende 5 tot 7 weken.

Organisatie rondom het spelen van competitie
-       De club (=competitie leider) regelt de banen en de ballen.
-       Een team moet begeleid worden door één ouder = de aanvoerder, die:
        o   contact heeft met de competitie leider
        o   contact heeft met de tegenstanders
        o   opstelling van het team bepaalt
        o   scores invoert in de KNLTB app
        o   ballen meeneemt
-       Vooral bij Rood en Oranje is de aanwezigheid van de ouders gewenst ivm extra hulp op de baan bij o.a. toepassen van regels en telling.
-       Als je met je team thuis speelt is het gebruikelijk om met het team iets lekkers te trakteren, waarmee je de tegenpartij gastvrij kunt onthalen. Stem dit met de ouders in het team af en probeer dit onderling te verdelen.

Belangrijkste regels en competitie spelvorm per kleur

Rode competitie (t/m 8 jaar)
-       Een competitiedag duurt gemiddeld 1 uur.
-       Alleen enkelpartijen op een ¼ van het veld, met de rode bal.
-       Een competitieteam bestaat uit minimaal 4 en maximaal 6 spelers. Jongens en meisjes spelen door elkaar.
-       Een competitieteam kan de winnaar van de dag worden.

Oranje competitie (8 t/m 10 jaar)
-       Een Oranje competitiedag duurt gemiddeld 2 á 2½ uur.
-       Enkel- en dubbelpartijen op ¾ van het veld, met de oranje bal.
-       Iedere speeldag wordt een team binnen de poule dagwinnaar. Op MijnKNLTB vind je de wedstrijdresultaten.

Groene competitie (10 t/m 12 jaar)
-       Een competitiedag bij Groen duurt ongeveer 3 uur.
-       Enkel- en dubbelpartijen op het hele veld, met de groene bal.
-       Verkorte sets om 4 gewonnen games en bij 40-40 winnen punt.
-       Een competitieteam bestaat uit minimaal 4 en maximaal 6 spelers. Jongens en meisjes spelen door elkaar en mét en tegen elkaar.
-       Elke week speelt het team tegen een team van een andere vereniging.
-       Er worden tijdens een competitiedag 4 enkelpartijen en 2 dubbelpartijen gespeeld.
-       Alle wedstrijduitslagen worden weergeven op MijnKNLTB. Het team dat aan het einde van de competitie op de eerste plek in de poule staat, is kampioen.

Gele junioren competitie (11 t/m 17 jaar)
Net zoals bij de senioren speel je in de Junioren competitie op een hele baan en met gewone tennisballen. Je kan enkelpartijen, dubbelpartijen en mixpartijen spelen.

In de Junioren competitie 11 t/m 14 jaar spelen jongens en meisjes door elkaar, mét en tegen elkaar. Een competitieteam bestaat uit minimaal 4 spelers en maximaal 6 spelers. Je speelt met je team 4 enkelpartijen en 2 dubbelpartijen. Net als groen speel je nog verkorte sets en bij 40-40 winnend punt.

De Junioren competitie 13 t/m 17 jaar bestaat uit een meisjescompetitie, jongenscompetitie en een gemengde competitie. Een competitieteam bestaat uit minimaal 4 spelers en maximaal 6. Bij de meisjes- en jongenscompetitie speel je met je team op een speeldag 4 enkelpartijen en 2 dubbelpartijen. Bij de gemengde competitie speel je 2 jongens enkelpartijen, 2 meisjes enkelpartijen en 2 gemengd dubbelpartijen. Je speelt 2 volledige sets om 6 gewonnen games en bij 40-40 pas je de voordeel en nadeel regel toe en speelt dus altijd om 2 punten verschil.
Kijk voor alle regels ook op: https://www.tennis.nl/alles-over-tennis/jeugd/

Vragen?

Telefoon